lördag 13 december 2014

mitt i Världen

Har inte kunnat låta bli igen .. diskussionslysten som jag är av födsel och ohejdad vana. Hela min uppväxt var fylld av diskussioner i vårt trånga lilla kök av såväl hög som låg dignitet, väder, politik. I början lyssnade man bara på de vuxna, grannen bondeförbundaren som varje morgon besökte min far socialdemokraten för att diskutera politik en stund innan arbetet på bondgården tog vid. Sen började man själv delta i snacket om än lite trevande i början men det riktiga diskuterandet kom nog igång sen när man flyttat hemifrån och börjat få grepp om samhället lite mer.

Jo har inte kunnat låta bli att gå in på sidan Överkalixdebatt igen och har blockerat folk hit och dit för att slippa alla ältanden och personliga närapå påhopp emellanåt. Nu deltar jag bara där det finns relevans och sätter in aktuella artiklar som belyser allt möjligt.

För ett antal år sedan när jag besökte med barndomshem så hittade jag bakom en bräda på bron något som jag skrev en gång: Anneli Gustavsson - Kukasjärvi - Vitvattnet - Kalix - Norrbotten - Sverige - Europa - Världen. Trots att vi växte upp mitt i skogen så var vi nog alla ungar i byn mycket medvetna om var vi befann oss. Det har jag i alla fall nog att tacka bonden och pappa med sina politiska snack och den folkskola som fanns i byn där så mycket av trevligheter fanns för det mesta.

När jag läser en del inlägg på Överkalixdebatt om invandrare, tiggare och liknande så verkar det som om de lever i en tro om att det här är Världen...

1 kommentar:

anneli sa...

Tillägg - ett syftningsfel smög sig in .. vad jag menar är att de som skriver inläggen tror att de lever i en egen värld .../Anneli